:- ALHIJRATU RIHLATU HADINA.. -:

Khamis, Ogos 20, 2009

Selamat tinggal silamku…pergi jauh dariku…biarkanku…jangan ganggu diriku…kelak akan ku ganti dengan senyuman…walaupun pahitnya masih terasa…mungkin kali ini…akan mampu ku harungi…pimpin jiwaku ini….kuatkan diri yang lemah ini oh Tuhanku..

Sedar tak sedar, tahun baru hijrah 1429 sudah masuk minggu yang ketiga..saya hitung-hitung dan muhasabah diri yang kerdil ini..terlalu byk sejarah hitam pada tahun sebelum ini..sejarah dan pengalaman yang menambahkan lagi titik noda hitam dalam hati saya, mencacatkan agama dan iman saya..ujian dariMU yang sepatutnya membuatkan saya tabah dan lebih kuat, tetapi saya kecundang lantaran alpanya diri ini, rapuhnya iman ini menghadapi segalanya..Bila terdetik dalam hati saya..MENGAPA SAYA DIUJI dengan ujian sebegini?..apabila saya menangis mengenangkan diri ini tak sekuat dulu..hampa dengan diri sendiri…mujur ayat MU dlm Surah Al-Ankabut ayat 2-3 menenangkan hati saya…

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji?. Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta”.

Saya beristighfar pjg…Maha Suci Allah yg tdk menjadikan sesuatu itu dgn sia2..fikirlah wahai diri..fikirkanlah sesuatu itu dari kaca mata iman..ambillah segala baik buruk itu sebagai sesuatu yg berharga utk kita..sebagai pengajaran, sbg pengalaman, sbg kafarah kpd dosa2 kita..alhamdulillah..sekiranya DIA tidak turunkan ujian, mana mungkin kita akan lebih dkt dgnNYA?..Hijrahlah wahai diri..ke arah yg jauh lebih baik..!..

Bila saya kecewa dengan suratan takdir, tidak gembira dengan hidup ini, tidak matang membuat keputusan dan mengutamakan kehendak hati berbanding ketentuan Illahi..renunglah wahai diri ayat indah dr Surah Al-Baqarah ayat 216..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

Mengalir air mata lantaran kesal krn tidak redhanya saya menerima segala sesuatu…Kiriman SMS dari seorg sahabat, nyata meresap dlm hati saya.. “ukhti, IMAN itu lebih cantik dr segala yg ada di bumi ini, nikmat iman itu lebih manis dr madu yg paling manis. Menjaga IMAN itu amatlah sukar dari menjaga nyawa sendiri..Justeru itu kuatkanlah IMANmu dengan pengorbanan suci..teguhkanlah IMANmu dgn mengorbankan apa yg paling kamu sayangi termasuk apa-apa perkara utk kepentingan dirimu sendiri..” Syukran ya ukhti, ya sahabati..uhibbuki fillah..sahabat inilah yg byk mengetahui keadaan diri saya yang agak tidak terurus sejak beberapa bulan yg lalu lantaran ujian demi ujian dlm hidup saya..saya amat berharap ALLAH tak uji lagi dengan ujian yg lebih berat sekiranya tak mampu saya harungi dgn suara iman..aku takut yaAllah..aku takut membelakangiMU, aku syg agamaku dan aku syg imanku ...

Selamat Tahun Baru Hijrah kpd semua pengunjung blog…rasanya ucapan ini tdk terlambat krn kita dituntut utk berhijrah dr keburukan kpd kebaikan sekerap yang mungkin…Kenangkan juga kisah penghijrahan Rasul dan para sahabat sbg sirah berharga buat generasi hari ini..penghijrahan yg menjadi titik tolak tersebarnya adden yg kita sayangi ini sehingga 2/3 penduduk dunia hari ini dihuni oleh umat Islam.. Untuk akhirnya, renungkanlah kata-kata ini “Adakalanya Allah memberi sebelum sempat kita menadah tangan, krn DIA tahu apa yg kita inginkan,adakalanya DIA mengambil sebelum sempat DIA memberitahu, krn DIA lebih tahu apa yg terbaik buat kita.. adakalanya DIA sdg menguji tanpa kita sedari, maka DIA anugerahkan kita akal utk sentiasa berfikir...memilih jln terbaik.”.

You Might Also Like

0 ulasan

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images