:-TANPA TAJUK-:

Rabu, Mac 02, 2011

Assalamualaikum dan Salam Rindu buat semua pembaca blog..Rasa lama sangat-sangat saya tak menulis dan tak update blog saya yang dah banyak bertukar wajah. Ramai yang tanya mengapa?..Saya tiada jawapan yang khusus kerana setiap orang menulis atas sebab yang berbeza-beza. Saya sebenarnya masih mencari sebutir cahaya yang saya rasa sudah lama hilang. Cahaya yang bisa membuat saya bangkit, cahaya yang bisa membuat saya ceria dan cahaya itulah yang bisa membuat kehidupan saya kembali bermakna.Namun, benar kata orang, jika cahaya itu tidak muncul, mengapa kita tidak teruskan sahaja kehidupan kita seperti biasa?..

Pagi tadi sekolah saya diserang oleh seorang bapa yang tidak puas hati dengan tindakan disiplin yang dikenakan kepada anaknya. Habis sumpah seranah. caci maki dilemparkan kepada guru-guru mahupun kepada semua benda yang ada di sekitarnya (maksudnya membebel sambil mengeluarkan kata-kata yang kesat). Kata teman, patutlah anak-anak di sini payah dibentuk, maybe didikan di rumah membuatkan hatinya 'terdidik' untuk menjadi keras. Wallahua'lam. Selidikilah perkataan kita, adakah bisa membuat orang lain terasa atau tidak. Jagalah ucapan kita agar anak kita tidak mewarisi kekasaran kita. Ada orang, tahan lasak dengan caci maki, mahupun kata-kata yang kasar. Bagi mereka, tiada apa yang perlu dikisahkan. Apa pendapat pembaca?..Bagi saya, walau siapa pun kita, kita kembali kepada akhlak Rasulullah SAW. Mmg ada org tak kisah bercakap kasar, tapi ada yang kisah termasuk saya. Tapi, semua org suka jika kita bercakap lembut. So, buat apa pilih yang berisiko?.

Bercakap soal akhlak, sudah pastilah Rasulullah SAW adalah tauladan yang paling baik. Kita manusia biasa sebenarnya mampu meniru akhlak Rasulullah jika kita membuang sikap ego dan tinggi diri kita pada setiap perkara. Tertarik dengan tulisan di sini yang bagi saya perlu dibaca oleh semua yang bergelar pemimpin keluarga.

Saya tidak pasti, adakah saya menyampaikan sesuatu yang baik kepada pembaca. Penulisan yang saya kira tiada isi yang ilmiah. Sekadar coretan untuk mengubat hati dan jiwa yang sakit dan sekian lama merindukan cahaya itu!. Sekian

You Might Also Like

0 ulasan

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images