Kita Manusia Hebat!!

Ahad, Januari 01, 2017



“Wah..hebatnya dia..macam mana ye nak jadi hebat seperti tu??”..Sebenarnya hebat di mata kita, belum pasti hebat di mata manusia lain, apatah lagi di sisi Allah. HEBAT manusia itu mungkin dinilai dari perspektif berbeza mengikut setiap individu yang banyak dipengaruhi oleh faktor agama, akhlak atau persekitarannya. Ada manusia menilai seseorang individu itu hebat kerana kerjayanya, hartanya, sikapnya, agamanya, ilmunya dan bermacam-macam lagi kriteria.

“Cikgu, kami ni budak Melayu memang lemah Matematik..memang takkan lulus lah..subjek lain boleh lagi. Kalau budak cina tu bolehla..memang dorang pandai Matematik”..kata pelajar saya suatu ketika dahulu.

“Hai..abis tu cikgu ni bukan Melayu?”

“Hehehe”

“Kita pandai bukan sebab bangsa, bukan sebab subjek, bukan pasal apa-apa..semua tu atas sikap kita. Kalau awal-awal kita dah mengalah mengatakan Matematik itu susah, tak minat, budak Melayu memang tak pandai, kat kelas malas nak buat latihan, kat rumah apatah lagi..so hasilnya macam ni lah..”

Pelajar tersebut tersengih-sengih lalu berlalu pergi. Bukan senang nak naikkan semangat pelajar untuk berusaha untuk menjadi yang terbaik. Semua bergantung kepada diri mereka sendiri.

POTENSI DIRI UNTUK MENJADI HEBAT

Dalam mana-mana ceramah motivasi atau keusahawanan, sering diingatkan untuk mencari Big Why. Tanpa Big Why..kita takkan mencapai atau mengubah sesuatu yang besar. Sebenarnya bukan mudah untuk mencari Big Why kita. Hatta jika dalam keadaan terdesak pun, masih ada yang belum jumpa Big Why mereka. Big Why itu kita jumpa apabila kita rasa semangat luar biasa yang tak boleh tidak kita kena buat untuk mencapai tahap itu. Kita sanggup tak tidur, tak makan kerana semangat luar biasa itu.

✓Ada orang Big Why mereka adalah desakan hidup yang susah.

✓Ada pula yang ingin mendapatkan penghargaan dari seseorang.

✓Ada pula yang menjadikan musuh mereka sebagai Big Why untuk berjaya..

Anda pula bagaimana?..

Apapun, semuanya berbalik kepada tujuan hidup kita di muka bumi ini. Jadilah manusia yang hebat di sisi Allah dengan amalanmu. Jadilah juga seseorang yang memberi manfaat dan menyebarkan kebaikan kepada orang lain.

Jika kita berada di atas, jangan lupa yang di bawah. Jika kita rasa diri hebat, ada orang lain lagi jauh lebih hebat dari kita. Hidup mesti humble. Contohilah Nabi kita, tidak pernah menceritakan kehebatan diri sendiri walaupun baginda sememangnya seorang yang sangat hebat di sisi manusia dan juga di sisi Allah. 

Sahabat-sahabat yang meriwayatkan kehebatan Baginda itu. Budaya sekarang, kita sibuk acah-acah hebat untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan orang lain. Sedangkan orang lain tak tahu pun sebenarnya kehebatan tu…Renung-renungkan..

You Might Also Like

0 ulasan

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images